19 de novembre del 2016

COMENTARIS A UN BUTLLETÍ MUNICIPAL

A hores d'ara, ben segurament, ja haureu rebut el nostre butlletí informatiu del mes de novembre d'enguany. En aquest butlletí hi haureu pogut llegir un article on manifestem la nostra opinió sobre l'únic butlletí municipal que ha sigut capaç de publicar el govern actual en més d'un any de mandat. Però l'article que hi podreu llegir és només un breu resum dels despropòsits que hi podem trobar. A continuació us facilitem un detall de cada un dels punts que hem considerat que mereixien comentari i que per motius d'espai no podíem incloure al nostre butlletí.

Més val que us asseieu que teniu lectura per estona.

1. PORTADA. No hi posen fotos de tots els nuclis. Priorat i Sant Miquel no hi són. És veu que no tothom mereix sortir a portada....

2. Repartit al mes de juny quan se suposa que és del febrer. Es que la impremta es va endarrerir? O potser va ser el repartidor? Tenint en compte que en el contingut es parla d'actuacions del mes de març, creiem que hem d'entendre que no ha estat pas cosa de la impremta, potser dels repartidors...

3. Un govern transparent...? El millor mitjà que té per explicar el que fa, i que és el butlletí municipal, en un any només han estat capaços de fer-ne un.... O no tenien res per explicar o no tenien ganes d'explicar ...

4. Una de les regidores que s'hi presenta ja ha dimitit. Per tant, ja que l'han tret tan tard, podrien haver actualitzat la presentació dels membres del govern...

5. EDITORIAL:
a. Diuen haver canviat el format, però resulta que és exactament igual que abans, desglossat per regidories o àrees. El que sí que han canviat és el tipus de contingut. En els “nostres” butlletins no ens dedicàvem a dir el malament que ho havien fet els altres, tot i tenir-ne motius... Ens limitàvem a explicar la feina feta o la que es volia fer.

b. Se'ns acusa de no haver fet el traspàs. Què se suposa que és això? Potser els altres governs sortints van fer algun “traspàs”? Nosaltres sempre hem estat oberts a explicar el que calgui sobre el tema que calgui i aclarir tots els dubtes que tingui l'actual govern sobre les tramitacions que havíem fet, i ens hem posat a la seva disposició sempre que els convingui, fins i tot en els plens se'ls ha ofert. Ha passat més d'un any i encara esperem que ens truquin per consultar-nos res.

6. TRANSPORT ESCOLAR. Gràcies a la seva “tenacitat” s'ha recuperat el transport escolar??? Renoi, si s'ha de donar gràcies a algú és al Consell Comarcal que va assumir tota la despesa que fins ara corresponia a l'Ajuntament. Que fàcil és posar-se medalles pagant els altres.

7. ESCOLA MARE DE DEU DEL PRIORAT. Falta de manteniment a l'Escola? En qualsevol cas s'hauran trobat amb incidències o desperfectes que es van produint periòdicament degut a l'envelliment, o al ús propi de les instal·lacions, però dir que a l'escola hi havia falta de manteniment és fals. S'hi destinaven moltes hores de la brigada i molts diners, tant a l'escola com a l'escola bressol.

8. ESCOLA BRESSOL. Estat lamentable de l'escola bressol? S'ha de tenir molta cara o ser un complet ignorant per dir que des que es va construir no s'hi ha fet cap manteniment. Com hem dit abans a l'escola bressol s'hi han destinat molts recursos en manteniment i adequació. Altra cosa és que la qualitat de la construcció deixa molt a desitjar. Potser si quan es va construir s'hagués fet amb una mica més de qualitat en lloc de fer una construcció prefabricada barata ara no tindríem tants problemes de manteniment. Les grans millores són la col·locació de dos bancs i dos gronxadors més... renoi.

9. ESPORTS. El “gran repte” de la regidoria d'esports és copiar exactament l'objectiu que teníem l'anterior govern: facilitar que els veïns tinguin un gran ventall d'alternatives per fer esport i dotar-los dels equipaments necessaris. I d'aquesta manera evitar que els nostres joves i no tan joves hagin d'anar a altres municipis a practicar-los. Felicitats per la seva gran capacitat d'innovació. I com que no tenen idees pròpies acaben adoptant les nostres i demanant suggeriments.

10.PISCINA. Altre cop acusacions de tenir la piscina sense manteniment. A la piscina es va fer una inversió importantíssima a l'anterior mandat, es va renovar tot el sistema de cloració amb un cost importantíssim però necessari. I a més anualment es feien manteniments de les instal·lacions, lavabos, bar, vestidors, que es van deteriorant pel ús propi i pel vandalisme. En finalitzar el nostre mandat es va deixar la piscina en condicions òptimes pel seu ús. Si posteriorment s'ha deteriorat, potser és perquè l'actual govern no ho ha vetllat.

11.HISENDA. Ara ens acusen de tenir factures al calaix? Si us plau, siguem seriosos. Que potser els informes de secretaria-intervenció no deien la veritat? És clar que la situació de tresoreria és complicada, tot el mandat anterior va ser complicat. Ens va tocar governar en el període més cru de la crisi, amb una davallada importantíssima de subvencions i d'ingressos. I s'han de fer filigranes i mil equilibris per poder quadrar els ingressos amb les despeses. Però que pretenguin “informar” o “desinformar” a la gent dient que no es pagaven en termini les factures, creiem que és indignant. Sempre poden aparèixer factures més tard per diferents motius, i aliens a l'ajuntament. O és que potser els funcionaris només treballen be ara i abans no ho feien?

12.BRIGADA MUNICIPAL. També presumeixen que amplien la brigada municipal. Si, a costa de suprimir el servei de vigilància, i contractant un nou membre. Preveuen justificar que els treballs que fa la brigada surten més econòmics que si ho fa una empresa externa. Potser valdria més que ho demostressin, per molt bona voluntat que hi posin els membres de la brigada, difícilment seran més eficients que una empresa especialitzada si es contracta bé, i a uns preus competitius.

13.PRESSUPOST. Es presenta com un pressupost auster però amb una despesa de 500.000 euros per la compra de la cooperativa. És a dir, en temps d'austeritat ens gastem 500.000 euros en comprar un terreny i un edifici antic, que els veïns no necessiten per res. I després critiquen que es comprés Can Fontanilles per menys import, i que es fes  “l'obra faraònica” del camp de futbol. Doncs ens esgarrifa pensar si aquest govern hagués tingut l'oportunitat de fer un pressupost que no fos “auster”, com hauria estat....

14.PARTICIPACIÓ CIUTADANA. S'ha de ser molt agosarat per dir que s'ha fet un pressupost amb participació ciutadana, o potser és que no saben en què consisteix la participació ciutadana. Realment l'únic que es va fer va ser una presentació pública, en la que l'única “participació” que podia fer la ciutadania era fer preguntes.

15.MEDI AMBIENT. Deu n'hi do... aquí s'hi han ben lluït...

a. Diu que s'han trobat una situació deficient... sense especificar en quin sentit. La qüestió és criticar la feina dels predecessors encara que sigui sense dir el perquè...

b. També demanen suggeriments o propostes. Es veu que ells no saben què han de fer en aquesta àrea i si ningú hi fa aportacions... potser la podran tancar.... igual que han fet amb el servei de vigilància municipal...

c. Es posen, naturalment, a criticar les obres de la riera. Dient que no estava fet el final d'obra. I és evident que no estava. Perquè el final d'obra nosaltres no el vam voler signar fins que l'obra estigués correctament acabada, i no ho estava. Gairebé fins a tocar de les eleccions no es va enllestir. I després de les eleccions ja no ens pertoca a nosaltres tramitar-lo. Per tant criticar això només demostra la seva ignorància sobre els procediments de tramitació de les obres públiques...

d. Després resulta que la inversió en la riera no ha servit de res. És la seva opinió interessada o d'ignorants. A la riera s'hi ha fet una feina molt important. I que pot tenir una continuïtat o no, ara això depèn d'ells. Ho volen mantenir o millorar? Si és així, haurà servit. Si no es així, evidentment, haurà servit de ben poc.

e. Contenidors. Resulta que si la crítica de la situació deficient va per aquí, hem de dir que si els contenidors són els que són i estan ubicats on estan ubicats és perquè el mateix regidor que ara es queixa, és qui els va dissenyar així a l'anterior mandat CIU-ICV. Per tant, si estan malament, alguna cosa hi té a veure ell mateix...

f. També és, si mes no, curiós que en l'escrit es faci referència dos cops a uns plànols adjunts on suposadament es pot veure la ubicació dels contenidors, però per més voltes que li donis al butlletí els plànols no apareixen per enlloc... Deu ser que aquest article estaria fet per un altre ús, i l'han aprofitat per posar-lo al butlletí... copiar i pegar sense repassar res... s'ha d'omplir el butlletí com sigui, oi?

16. OBRES I URBANISME.

a. Aquí se'ns torna a acusar d'haver deixat una herència inacabada en referència al tema de Boscos. Quina ignorància o quina barra... Saben perfectament que és un tema extremadament complex i que en els quatre anys del nostre mandat:

  • vàrem fer intenses negociacions amb totes les parts afectades.
  • vàrem tenir negociacions amb Urbanisme.
  • vàrem estar disposats a modificar el POUM, per donar una solució optima a aquesta situació.
  • i davant d'això vam acabar redactant i aprovant un nou projecte d'urbanització i un nou projecte de reparcel·lació.

De moment aquest govern, en un any, a banda de criticar la nostra feina, no ha avançat ni un pas en aquest sentit. Està tot exactament com ho vam deixar nosaltres.

b. També s'ha de ser mentider i tenir poca vergonya per dir que vam tallar arbres centenaris al Priorat. No es va tallar ni un arbre centenari. La urbanització té 50 anys i cap dels arbres tallats excedia aquesta edat. I per acabar la cirereta diuen que “en cap moment es va fer una replantació”. ÉS TOTALMENT FALS. Es van plantar 50 arbres a la part posterior del Centre Cívic i a la zona verda del Carrer Ametllers, i ho saben. Com tenen la barra de negar una cosa tan evident.

c. En canvi sí que justifiquen la seva tala dels 17 arbres de la pista del Priorat dient que un suposat informe tècnic, que no hem vist mai, aconsellava no fer-ne el trasplantament. Però curiosament el projecte, també redactat per un tècnic competent i de la confiança de l'actual consistori, preveia la viabilitat d'aquests trasplantaments. Però és clar, tenint dos tècnics que informen en sentit contrari, el més fàcil és creure el que dóna cobertura a les seves intencions reals, i que no eren altres que sacrificar uns arbres que eren susceptibles de ser trasplantats. En resum, si els tallen ells, està ben fet, si ho fèiem nosaltres, és un delicte ecològic...

17. MERCAT MUNICIPAL. És cert que la gestió del mercat és complexa i tots els gestors que vam localitzar van resultar poc seriosos i complidors. Esperem que finalment aparegui un gestor que ho sàpiga fer funcionar. Però ens dóna la sensació que per moltes medalles que es vulgui posar el nou govern, van pel mateix camí.

18. SANITAT. Manifesten obertament que el cotxe municipal farà les funcions de taxi. Realment sorprenent. Ara l'ajuntament es dedica a fer competència deslleial al servei de taxi que tenim al municipi.

19. SERVEIS.
a. NETEJA VIÀRIA I JARDINERIA. És molt curiós que critiquin els contractes de neteja i jardineria. Cal recordar que les condicions d'aquests contractes les va preparar l'actual regidor de medi ambient. I per culpa d'aquestes mancances a l'hora de preveure les neteges i podes a fer, durant el mandat anterior vam tenir molts problemes. També és curiós però, que veient aquest error, en lloc de fer un concurs nou per adjudicar-ho correctament, vagin decidir prorrogar un any més el contracte. Sorprèn la poca coherència.

b. XARXA D'AIGUA. Ara s'escandalitzen de les pèrdues que té la nostra xarxa de distribució d'aigua. Perdonin però això es va detectar just a l'inici de l'anterior mandat. Vam detectar que de tots els litres que sortien del dipòsit només un 30% s'arribaven a cobrar. I això cap dels governs anteriors ni cap dels tècnics municipals ho havia detectat abans. Per tant, de forma immediata, vam començar a prendre un bon grapat de mesures.

  • Encarregar un plànol de la xarxa d'aigua de tot el municipi, cosa que sorprenentment no existia, i més sorprenentment encara, ningú havia trobat a faltar.
  • Encarregar un Pla director de l'aigua i que abans d'acabar el mandat anterior va quedar enllestit pendent d'aprovació, i pel que veiem, l'actual govern o no vol aprovar o desconeix la seva existència.
  • Canviar centenars de comptadors espatllats des de feia molts anys i que ningú s'havia molestat a canviar.
  • Posar comptadors parcials per poder sectoritzar els consums.
  • Posar precintes als comptadors.
  • Posar un sistema de control de nivells al dipòsit per evitar buidatges inesperats o sobreeixides.
  • Posar comptadors en les dependències municipals que no en tenien.

En definitiva, tota una sèrie de mesures adreçades a corregir aquest desfasament i vam aconseguir reduir aquest diferencial en 10 punts, és a dir fins a un 40%. Teníem previstes noves mesures futures però ja no vam ser a temps d'aplicar-ne més. I tot el que ells saben dir en un any de govern és que faran un estudi i actuaran en conseqüència... carai, això sí que és tenir les idees clares....

c. IL·LUMINACIÓ. Diuen que assumiran el servei. Renoi, aquesta si que és bona, que potser no el teníem assumit nosaltres? I si pensen reduir potencies i substituir les làmpades de vapor de sodi què hi posaran? Quant es reduirà la potència? Quin cost tindrà això? Qui ho realitzarà? Quin estalvi preveuen? Això seria informació rellevant pels veïns... si no ho diuen, deu ser perquè ni s'ha valorat, ni s'ha fet un estudi i van improvisant sobre la marxa.

Per variar, també se'ns acusa de no haver fet aquest canvi de llumeneres, durant el mandat anterior. Però com ja vam explicar per activa i per passiva, en el nostre programa portàvem aquestes millores en enllumenat però no es van dur a terme perquè el finançament amb què es comptava no va arribar mai. Però nosaltres si que vam arribar a fer un projecte per substituir aquestes llumeneres i en sabíem el cost aproximat i l'estalvi previst... ara es veu que ja no cal, o si mes no, no cal explicar-ho.

20. "CONCEJALIA" DE TREBALL I OCUPACIÓ...  renoi quin nom. Si us plau, si volen escriure en català, facin-ho, o si volen fer-ho en castellà, també, però aquestes barreges no sabem a què responen ni que pretenen...

  Aquí molta literatura i pocs resultats. Podrem saber a quantes persones s'ha atès? I quins serveis se'ls ha donat? I si han acabat trobant feina gràcies a les funcions d'aquesta regidoria? Però igual que abans, d'aquesta informació que seria rellevant pels veïns res de res. La qüestió és omplir el butlletí.

21.   OPINIÓ GRUPS POLÍTICS.

a. Lamentem que ens vagin fer lliurar a corre-cuita el nostre escrit pel butlletí abans del dia 4 de gener... total per acabar-lo repartint al mes de juny... de ben segur que si s'hagués pogut confeccionar amb més temps hauria estat ben diferent.

b. Si us plau, per la bona imatge del nostre poble passin un corrector als texts d'ICV hi ha unes faltes d'ortografia que realment fan mal d'ulls. Afortunadament el text no és gaire llarg i no n'hi caben moltes. No sabem si és curt perquè no té res a dir o per no posar-hi mes faltes....

Com haureu pogut comprovar aquest butlletí ha donat molt de si. Esperem que en futures ocasions no ens donin tanta feina a replicar i expliquin coses interessants pels veïns, com per exemple les coses que fan o pensen fer. Però sobretot, que siguin certes. 

PARLEM-NE NOVEMBRE 2016





29 de gener del 2016

Reciclatge a Banyeres

Senyors del pacte de les esquerres com és que ens treuen els contenidors ?

Segons la informació publicada a la web de l’Agencia de Residus de Catalunya la nostra comarca, el Baix Penedès, és la que menys recicla de la demarcació de Tarragona, i som de les últimes a nivell de tot Catalunya. Mentre que la mitjana de reciclatge per la recollida selectiva al global de Catalunya és del 31,24 % el Baix Penedès se situa al 19,90%. Tot i això, dins de la comarca el nostre municipi, Banyeres, és dels que mes recicla, al voltant d’un 23%, no obstant encara estem molt lluny d’assolir les xifres d’altres municipis que superen el 60%. Això és una realitat, i cal ser-ne conscients tots plegats que és una situació que cal revertir.

Banyeres, com tants altres municipis del nostre país, te un repte important per endavant en aquest tema. Un repte que, en el nostre cas, portem treballant des de fa anys i que cal seguir impulsant.

Les línies en les quals tothom coincideix que cal enfocar aquests treballs son diverses. En primer lloc, i molt important, és informar i conscienciar als veïns de la necessitat de gestionar millor els residus que generem. En segon lloc, però potser mes important encara, és facilitar als veïns els mitjans perquè puguin fer correctament la recollida selectiva. I finalment, mirar d’assolir aquests objectius amb el mínim cost econòmic per als veïns.

Un cop feta aquesta introducció, cal entrar a analitzar les actuacions que esta duent a terme el nou equip de govern i comprovar si van en aquesta línia i per tant si son les adients per fomentar la recollida selectiva a fi i efecte de millorar aquests percentatges de reciclatge.

El primer que hem pogut comprovar i ja fa temps, perquè qui mes qui menys ho ha vist en algun indret, és que han desaparegut illes senceres de contenidors. Una mesura a la qual costa trobar-hi una justificació si el que es pretén és facilitar als usuaris que en facin ús. Cada illa de contenidors que es treu, es posar mes lluny a alguns veïns els contenidors que han de fer servir i això no ajuda a reciclar sinó que ho dificulta. Per tant, si amb les illes de contenidors que hi havia el percentatge de reciclatge era baix, aquesta mesura, que els ha reduït, difícilment ajudarà a millorar-lo sinó que, tot al contrari, contribuirà a empitjorar-lo. Una bona mostra la vam tenir a la presentació del pressupost on es va presentar una recollida de signatures en contra d’aquesta mesura per part d’unes veïnes del Priorat.

En segon lloc, també vam poder comprovar en la presentació del pressupost municipal pel 2016 que pretenen incrementar notablement les despeses de recollida de residus amb la creació d’una deixalleria municipal.

Actualment els veïns de Banyeres, a banda de la recollida selectiva de les fraccions que es poden dipositar a contenidors, tenim altres mitjans al nostre abast per gestionar qualsevol altre tipus de residu que puguem generar. Tenim la deixalleria comarcal, la deixalleria mòbil que periòdicament es desplaça a diversos indrets del municipi i, a mes, tenim el servei de recollida domiciliaria d’andròmines. Uns serveis mancomunats amb la majoria de municipis de la comarca a través del Consell Comarcal, a fi de poder-ne gaudir a uns costos molt mes assumibles que no pas si cada municipi s’ho gestionés per si mateix.

Doncs be, ara el nostre govern decideix que hem de tenir una deixalleria pròpia, i evidentment pagada per tots els veïns. Ens haurem de gastar una quantitat important i indeterminada perquè acabem tenint un servei per duplicat. I diem indeterminada perquè en realitat no sabem quan acabarà costant aquesta deixalleria. Tot i que en el pressupost hi destinen 35.000 €, hem de ser realistes i si la obra que pretenen fer és tal com la van explicar (tota automatitzada, amb controls d’entrada i càmeres de vigilància, i carnets per als usuaris, etc...) amb aquesta quantitat no en tenen ni per començar. Per tant, una despesa tan innecessària com excessiva.

I el més greu, és que això no serà una despesa puntual d’un exercici o dos sinó que comportarà una despesa de manteniment anual, perquè hi caldrà, en major o menor mesura, algun personal, no?  O potser anirà sola ?  I tot el que es reculli s’haurà de transportar a algun lloc potser.... ?

Per tant, en menys d’un any de govern i ja podem veure que les grans iniciatives d’aquest equip pel que fa a l’Àrea de Medi Ambient, les podríem qualificar en el millor dels casos com a poc afortunades, però creiem que li escau millor el qualificatiu de nefastes.

Ah! I per cert, la millor imatge que pretenen donar de Banyeres, és una deixalleria a l’entrada del poble ? I la millor ubicació d’una deixalleria és en una zona residencial, on tard o d’hora s’hi edificaran habitatges que hauran de conviure amb una instal·lació d’aquest tipus ?

És rellevant fer una mica de memòria, quan fa pocs mesos el regidor de ICV, Sr. Inglada, demanava que s’havien de mancomunar serveis, i demanava que no es fes el camp de futbol i els nostres joves anessin a jugar a altres municipis, en canvi ara, un servei que tenim mancomunat pretén que deixi de ser-ho.

En fi, que cadascú tregui les seves conclusions...    

8 de desembre del 2015

Com és que tallen els arbres de les zones verdes?

Senyors del pacte de les esquerres, com és que tallen els arbres de les zones verdes?

Encara no fa un any, que l’anterior equip de govern de Banyeres del Penedès, liderat per Convergència i presidit per la Sra. Núria Figueras, va iniciar les obres de reparació de les voreres més malmeses del nucli del Priorat de Banyeres. 

Abans
Aquestes obres que es van demorar més de tres anys degut a l’ajornament de les subvencions previstes, finalment es van poder dur a terme, amb un gran esforç econòmic, i no va ser pas sense problemes. 

Tot i haver informat als veïns per part de l’Ajuntament, en les Assemblees que es fan de forma periòdica, i d’haver convocat una reunió informativa monogràfica per explicar amb detall en què consistien les obres i el motiu de la tala dels arbres, un reduït nombre de veïns va presentar la seva oposició en forma de reclamacions a l’ajuntament, i d’escrits als mitjans de comunicació. I no es va acabar aquí la cosa, es va arribar al punt en que un regidor va haver de presentar denúncia als Mossos d’Esquadra per haver estat increpat, insultat i amenaçat a les portes de casa seva.

Actualment
El motiu d’aquella tala va ser perquè, amb els recursos econòmics que es disposava, era la única manera de poder deixar les voreres en unes condicions acceptables per a l’ús que els correspon, i que òbviament és el de facilitar la circulació dels vianants, cosa que en molts casos era impossible. Els bons resultats d’aquestes obres son, a dia d’avui, prou evidents. 

Ara be, els partits polítics que avui conformen el govern del nou consistori, van aprofitar per alimentar aquesta oposició i van criticar enèrgicament aquesta actuació de l’Ajuntament, al·legant que era una mala solució i que s’havien d’haver buscat altres alternatives que haguessin permès evitar la tala dels arbres, però es clar, sense dir quines eren aquestes alternatives ni com es podrien finançar. 

I aquí és on ara ens trobem la sorpresa. Com és que tres formacions polítiques que van mostrar el seu rebuig a que es tallessin uns arbres que impedien l’ús normal de les voreres, a mes del fet de que en la seva majoria estaven malalts, ara decideixen tallar-ne disset que estan perfectament sans i en una zona verda?

Abans
On és tota la participació i transparència que tan van pregonar en campanya electoral, i que hauria de ser modèlica ? Han preguntat abans als veïns que els sembla que es tallin aquests arbres ? 

En el projecte de reparació de voreres, la voluntat de l’anterior equip de govern era la de tallar els arbres imprescindibles per poder arreglar les voreres, ni un mes. Per aquest motiu es va contemplar el trasplantament de disset arbres situats a la zona de la pista poliesportiva, que n’afectaven a la vorera, perquè eren susceptibles de ser trasplantats amb èxit. No obstant, es va posposar aquest trasplantament fins a l’hivern per garantir-ne el bon resultat, atès que son uns treballs que no es poden fer en èpoques de calor. 

Actualment
La setmana passada aquests arbres van ser tallats sense mes, i ves per on, no hi ha hagut cap aixecament popular per defensar-los. Això ens porta a pensar que potser fa un any tot l’enrenou organitzar per protestar la tala va ser organitzat ? Va ser un avançament intencionat de la campanya electoral de les municipals?

O potser la interpretació que n'hem de fer és que els partits d'esquerres, com que suposadament son mes verds i ecologistes estan facultats per fer i desfer sense que això afecti el medi?





25 de novembre del 2015

L'equip de govern diu NO a l'AMI

Diuen que a la tercera va la vençuda. Ahir, dia 24 de novembre, es va celebrar un Ple Municipal ordinari al nostre ajuntament. I finalment, l'equip de govern s'ha dignat a incloure a l'ordre del dia la moció presentada pel grup de Convergència per tal d'aprovar que el nostre municipi s'adherís a l'Associació de Municipis per la Independència (AMI). Una petició que veníem fent de forma reiterada des del passat mes de juliol. I que mai l'havien volgut incloure, tot i estar-hi obligats, fent servir les excuses mes diverses, des de que no hi havia partida pressupostaria, o amb un simple “ara no toca”.
http://www.municipisindependencia.cat/

Com dèiem, finalment, hem aconseguit que aquesta moció fos inclosa a l'ordre del dia. Ens n'alegrem, malgrat que hagi sigut quatre mesos mes tard. Però que no esperin que els donem les gràcies, perquè era la seva obligació, i creiem que no seria procedent atès que l'únic que els podríem agrair és que ho hagin demorat injustificadament.

I si be hem dit que ens alegràvem de la seva inclusió en el Ple, no podem dir el mateix del resultat obtingut, atès que després d'un empat tècnic, el vot de qualitat de l'alcaldessa va decantar la decisió cap al NO. Per tant, malauradament, el nostre municipi no formarà part d'aquesta associació que vetlla i recolza l'important procés polític que esta vivint el nostre país.

El resultat de la votació va ser de 3 vots a favor per part de CDC, 1 vot a favor i 3 abstencions per part de BNY-AM, 3 vots en contra de PSC i 1 vot en contra de ICV.

Lamentem molt aquest resultat i en especial el vot d'alguns regidors que van abstenir-se o hi van votar en contra. Cal remarcar que alguna d'aquestes abstencions o vots en contra, eren de regidors que han format part activa del procés en algun moment, participant en les manifestacions i diades convocades, inclús col·laborant a posar urnes el 9N pel dret a decidir.

Ara be, si hi va haver un moment realment penós en aquest ple, va ser la justificació del vot negatiu que va fer el regidor de ICV, el Sr. Lluís Inglada. Un vot que va pretendre justificar amb unes acusacions de que per part de l'AMI només es pretenia escalfar cadires, que era una despesa que Banyeres no podia suportar, i que no aportava res al poble de Banyeres. Certament uns arguments ben trists. Per dir això mes li valia haver-se quedat sense paraules com va fer la Sra. Ida Berdusan, que es va abstenir de votar i de parlar. A la gent se li poden explicar molts “cuentos xinos”, però afortunadament la gent sap apreciar la coherència en les paraules i les actuacions dels seus representants. I un representant del poble que un dia pregona una cosa i a l'endemà la vota en contra, no pot pretendre obtenir cap mena confiança, per part de ningú. 

30 de setembre del 2015

Alteració del terme municipal

Aquesta va ser la intervenció del nostre grup en el Ple Extraordinari de data 29 de setembre on l'equip de govern va aprovar la presentació d'al·legacions a l'expedient d'alteració del terme municipal entre Banyeres i Llorenç. Una alteració que va preparar l'anterior equip de govern per donar solució a un conjunt de problemes que patien molts veïns en els dos termes. 

Va ser una intervenció que cap dels membres de l'actual equip de govern va saber contestar. 

En primer lloc sobre l'afirmació que es fa sobre la no participació de l'actual equip de govern en la negociació de la solució adoptada en el mandat anterior i actualment en tràmit i que pretén ser objecte d'aquestes al·legacions. 

Com a molt potser podríem dir que aquesta afirmació és “parcialment” certa. L’anterior equip de govern, encapçalat per la Sra. Núria Figueras, dins del tràmit de negociació va informar als portaveus dels partits a l’oposició en aquell moment (PSC i ICV) de l’estat de les tramitacions en dues ocasions. La primera a l’inici de les converses, i la segona, un cop hi va haver un principi de consens entre els dos ajuntaments. I la resposta rebuda per part dels representants dels dos partits sempre va ser que es negaven rotundament a acceptar cap mena d’alteració en els termes municipals, que els termes eren els que eren i s’havien de quedar com estaven.

I en canvi ara resulta que els mateixos partits no només donen per bona l’alteració que es va aprovar en aquell moment sinó que la volen incrementar fins a aconseguir que tot el Priorat passi a ser de Banyeres. Deu n’hi do, quin canvi de criteri... potser algun dia podran explicar-ne el perquè... perquè realment costa de trobar-hi justificació. Les que fan constar a la providència d’alcaldia no tenen cap mena de fonament.

Per tant, sobre aquest punt, nomes deixar clar que si PSC i ICV no van formar part d’aquell projecte va ser perquè ells mateixos se’n van excloure, i no pas perquè no se’ls convidés a participar-hi. 

Cosa que en el cas actual no ha funcionat de la mateixa manera. L’actual govern municipal, que pretén ser modèlic en transparència i participació no ha tingut el detall ni de fer saber als regidors de la oposició que estava estudiant presentar aquestes al·legacions, i molt menys, es clar, convidar-nos a participar-hi ni que tan sols fos donant la nostra opinió. 

La primera noticia sobre aquest tema que hem rebut de forma oficial és la convocatòria a aquest ple amb poc mes de 24 hores d’antelació. Tot un detall, si senyor...

Benvolguda alcaldessa i regidors de l’equip de govern, la transparència i la participació no n’hi ha prou amb predicar-les, s’han d’exercir. I aquesta és una bona mostra de que vostès no ho fan.

En segon lloc, en referència a l'espai que ocupa la depuradora que tracta les aigües de Llorenç. No creiem que això justifiqui cap necessitat de traspassar ni un metre de terme municipal. La depuradora no es cap problema, no la gestiona ni Llorenç ni Banyeres, és una de tantes EDARS que es gestionen des del Consell Comarcal i que donen servei als diferents municipis de la comarca. Tampoc es depuren les nostres aigües residuals al nostre terme municipal i no per això hem de traspassar la depuradora de Santa Oliva a Banyeres. Per tant no hi veiem la necessitat. 

I si ho fan per les molèsties que pugui ocasionar pel tema de possible olors o vessaments a la llera, aquests es seguiran produint igual mentre existeixi aquesta instal·lació amb independència del terme al que pertanyi. Per tant, insisteixo, no veiem la necessitat de traspassar aquesta part del terme, no respon a cap necessitat real. 

També hem de remarcar com a tema sorprenent, però que en la providència d’alcaldia, únic document existent a l’expedient on se suposa que justifiquen la seva proposta, no hi figura res al respecte, és la cessió a Llorenç d’una bona part de la Plana del Morgades. Se’n recorden vostès que era un bastió del terme municipal que el govern socialista del Sr. Menéndez defensava a capa i espasa ? Si fins i tot hi va projectar el famós polígon J. I ara els seus successors ja el regalen ? Un espai on el nostre POUM contempla la possibilitat de que s’hi pugui instal·lar algun tipus determinat de serveis o comerços de cara als veïns del Priorat. Ara resulta que no interessa i se’n volen desfer... Tot plegat es fa impossible d’entendre perquè hi ha una manca de coherència total i absoluta.

En tercer lloc, volen que tot el Priorat passi a ser de Banyeres. I la única justificació d’aquest canvi tan substancial és que les aigües residuals de la zona del Priorat que pertany a Llorenç desemboquen a la xarxa de Banyeres. Realment creuen que això és prou argument per plantejar una alteració d’aquest tipus ? És motiu de problemes de sanejament o de qualsevol altra índole aquest fet? 

Al Priorat cada un dels municipis hi te la seva pròpia xarxa de serveis totalment diferenciada i totalment autònoma des de la cessió de la urbanització als respectius ajuntaments. Dues xarxes d’aigua, separades, dos serveis d’enllumenat totalment independents, dues xarxes de clavegueram perfectament identificades malgrat que acabin confluint. Quin altre problema han detectat vostès al Priorat que justifiqui aquesta decisió?

En l’alteració de termes que esta actualment en tràmit i que vostès pretenen recórrer es van solucionar els problemes derivats de la fatídica línia que l’any 2006 va dibuixar la Generalitat i que va venir motivada per la manca de consens dels dos consistoris en aquell moment. Nosaltres, en el mandat anterior, vam assolir aquest consens. Un consens entre els dos ajuntaments, un consens amb la Generalitat que va recolzar la solució proposada, i el que es mes important, un consens amb tots els veïns afectats.

Vostès tenen algun d’aquests consensos que recolzi la seva proposta ? Algun veí els ha dit que vol deixar de ser de Llorenç per passar a ser de Banyeres ? Han dialogat amb l’ajuntament de Llorenç per trobar aquest consens ? La Generalitat els ha validat la seva proposta ? O tot plegat no és mes que un rampell per intentar demostrar ves a saber que... potser que vostès “defensen” millor els interessos municipals ???

I ja a banda del consens, vostès han valorat que suposa el canvi que pretenen plantejar? Perquè la documentació que se’ns ha facilitat als regidors de la oposició és mes aviat escassa i hi trobem a faltar moltes dades. Be, de fet no falten moltes dades, sinó totes. A banda de la proposta d’alcaldia, on les justificacions no tenen cap mena de fonament, nomes disposem d’un plànol i res mes. Cap mena de memòria ni res que s’hi assembli. 

Quantes cases pretenen passar a Banyeres ? Quants veïns ? Quants costos comportaria...? 

Vostès saben que la zona del Priorat que correspon a Llorenç s’abasteix d’aigua de pous i que te uns dipòsits que s’han de mantenir i que no hi arriba l’aigua del CAT, i tot el cost que això comportaria si s’hagués d’assumir? Això esta valorat? 

Vostès saben que a la zona del Priorat que pertany a Llorenç hi ha unes zones de clavegueram molt conflictives que funcionen amb bombaments perquè tenen les pendents invertides ? Això esta valorat?

Vostès saben que annex al Priorat hi ha un creixement urbà previst en el sector de l’Estrella i que seria la continuïtat de la trama urbana d’aquest nucli? També plantejaran que passi a Banyeres quan es desenvolupi per tal de mantenir la continuïtat urbana? 

Son un munt de preguntes, ja ho sabem, però son preguntes que no estan resoltes enlloc i tenim la sensació que ni tan sols se les han formulat vostès mateixos. 

Per tant, entenem que això que proposen no te cap mena de sentit ni respon a cap necessitat real de cap dels dos municipis. Sinó que simplement és fruit d’una precipitació per demostrar “activitat” municipal. Doncs senyors, nosaltres creiem que ja hi ha prou temes importants per resoldre al nostre municipi, en els quals poden demostrar la seva vàlua o la seva capacitat de treball, perquè al final acabin perdent el temps vostès i el facin perdre als demes remenant temes que ja estan resolts. 

La nostra solució estava encaminada a resoldre problemes de les persones, esmenar una sèrie de disfuncions concretes que dificultaven la gestió per part d’ambdós ajuntaments. En canvi, la seva proposta no va a resoldre res, no respon a cap necessitat ni hi ha cap disfunció que ho justifiqui. Mes aviat és al contrari, aquestes al·legacions nomes serviran per allargar la resolució dels problemes que a hores d’ara encara estant patint alguns veïns i que confiaven veure'ls resolts de cara a l'exercici 2016, cosa que interposant aquesta al·legació vostès únicament contribuiran a obstaculitzar. 

I ja per acabar, si ICV i PSC, o inclús certs components de BNY, que també n’estaven al corrent, com és que ningú va presentar aquesta proposta durant l’anterior tramitació? i com és que no es va fer cap al·legació durant l’exposició pública?

Des d'aquí, nosaltres hem volgut exposar el nostre punt de vista i hem intentat fer-los veure que això que plantegen és tan absurd com inútil. I com que no volem donar-los la facilitat de poder titllar les nostres aportacions com a destructives no els ho votarem en contra, facin vostès el que creguin, però tampoc esperin que ho recolzem perquè no ens han donat cap motiu per fer-ho.

19 d’agost del 2015

Una imatge val mes que mil paraules.


Avui dia 19 d’agost de 2015 a Banyeres del Penedès hem pogut veure una imatge que no s’havia vist mai al nostre poble, i que ja diu prou per si mateixa, sense que hi calguin gaires comentaris addicionals.

Per primer cop al nostre municipi la brigada municipal ha deixat les seves tasques ordinàries per destinar el seu valuós temps a despenjar estelades. Unes senyeres que tot just la setmana passada els membres locals de l’Assemblea Nacional de Catalunya van col·locar en diversos indrets emblemàtics del poble, com a preàmbul de la propera diada nacional i ja dins el període de precampanya electoral del 27S. Evidentment, no es tracta d’un caprici de la brigada municipal, sinó que son ordres directes de l’equip de govern del consistori.

Es veu que al nou equip de govern tripartit de ERC, PSC i ICV li fan nosa o no li agraden les expressions populars, perquè no han durat ni una setmana penjades. No deixa de ser sorprenent, però, que el primer tinent d’alcalde, i cap de la llista mes votada BNY-AM (ERC), encara no fa un any era qui penjava les estelades i els altres símbols de l’ANC, com a membre actiu. I en canvi, ara, forma part del govern que ordena treure-les.

Hem consultat a altres ajuntaments de la comarca, i no hem localitzat cap altre ajuntament que hagi pres cap mesura similar, amb independència del color polític de l’equip que estigui governant.


Des del nostre grup lamentem aquesta actitud i confiem en que rectifiquin i respectin la llibertat d’expressió pacifica d’una bona part dels nostres veïns i permetin que les que encara no han estat despenjades puguin seguir onejant, si mes no, fins la propera diada i la següent convocatòria electoral.

30 de juliol del 2015

NO a l'AMI per falta de pressupost?

En el darrer Ple celebrat el passat dia 16 de juliol de 2015 vàrem trobar a faltar un punt en l'ordre del dia prou important, al nostre entendre, per al procés de transició que esta vivint el nostre país, i en el qual considerem que el nostre municipi hi podria participar de forma mes activa. Des del Grup Municipal de Convergència vam sol·licitar que en aquest Ple es sotmetés a votació l'adhesió de Banyeres del Penedès a l'AMI, i l'actual equip de govern ho va desestimar i ni tant sols va voler incloure el punt a l'ordre del dia. Trobem molt poc afortunada aquesta decisió, i mes si ens basem en l'argumentació que hi donen. Aquesta va ser la nostra intervenció en l'
apartat de precs i preguntes:

“Volem aprofitar per posar en coneixement de tots els assistents que des del Grup Municipal de Convergència hem presentat una moció per a l'adhesió de Banyeres del Penedès a l'Associació de Municipis per la Independència (AMI). La resposta obtinguda per l'actual equip de govern és que en aquesta sessió del Ple no s'hi considera oportú incorporar-la i que no és un tema que tingui una especial urgència. El motiu adduït és la manca de partida pressupostaria, i és cert que el pressupost d'enguany no contemplava aquesta partida. Però nosaltres considerem que és irrisori que aquest consistori no pugui destinar una quota de 375 euros/any per aquesta finalitat. Si hi ha la voluntat política és un import perfectament assumible malgrat que actualment no es disposi de partida. Es pot fer una modificació de crèdit per decret, o inclús per Ple, que nosaltres la votarem favorablement, si és per aquesta finalitat.

Estem en un procés de transcendental importància pel nostre país. I cal que tots els que així ho veiem donem el màxim recolzament a totes les iniciatives que treballen per assolir aquest important repte. Per tant, no n'hi ha prou amb penjar estelades (i en alguns casos despenjar-les quan ens convé), cal fer tot el que estigui al nostre abast per donar el suport que aquest procés necessita per assolir el seu objectiu, i que no es altre que treballar perquè els nostres fills es trobin un país millor. I aquesta és una bona manera de demostrar que des del nostre poble volem treballar en aquest sentit.

Però, Sra. Alcaldessa, i senyors regidors de l'equip de govern, amb la seva actitud hem pogut constatar que vostès no estan “per aquesta labor”. Vostès, malauradament, fan prevaldre els seus interessos partidistes per sobre dels interessos de país.

Per part nostra només ens queda que lamentar aquesta desafortunada actitud, i confiar que en algun altre moment puguin reconsiderar aquesta postura, i dir-los que seguirem insistint perquè aquesta adhesió de Banyeres del Penedès a l'Associació de Municipis per la Independència sigui una realitat.

Li diré mes, Sra. Alcaldessa, si el problema realment és la partida econòmica, cosa que ens permetem posar en dubte, des del grup municipal de Convergència li oferim que aquesta quota d'adhesió ens sigui descomptada de les retribucions dels regidors del nostre grup per aquest exercici, fins que es confeccioni el pressupost de l'any vinent i vostès puguin crear aquesta partida. Ara ja no tenen l'inconvenient econòmic, està a les seves mans.”

Un prec que no només va quedar sense resposta, sinó que se'ns va acusar de presentar aquesta moció massa tard i se'ns va retreure que no l'haguéssim presentat durant el mandat anterior. La resposta a aquest retret, de tant simple, resulta obvia. Els escenaris polítics dels dos mandats son ben diferents. En el mandat actual hi ha dues formacions polítiques que, suposadament, son partidàries del procés (CDC i ERC-AM) i que juntes sumen majoria per poder aprovar aquesta moció, cosa que en el mandat anterior no es donava, i que per tant convertia en absurda la presentació d'una moció que havia de romandre estèril.

Som conscients de les diferents sensibilitats de les persones que representen al nostre poble, i entenem que partits com PSC i ICV, mostrin les seves reticències al procés, però no deixa de sorprendre'ns que un partit que s'aixopluga sota les sigles de ERC-AM i que gaudeix del privilegi de ser la força mes votada, tingui dubtes de la idoneïtat d'aquesta adhesió. És a dir, que el que defensa per Catalunya ho rebutja pel nostre poble. Es veu que el que és bo pel país no ho és per Banyeres...

20 de juliol del 2015

El sobrecost del nou equip de govern

En el Ple del passat dia 22 de juny de 2015 el grup municipal de CIU a l'Ajuntament de Banyeres va votar negativament a l'acord presentat per l'actual equip de govern tripartit (BNY-AM, PSC, ICV) corresponent a les remuneracions que han de percebre els regidors per aquest mandat.

El motiu d'aquest vot negatiu va ser per la incorrecció i la inconcreció, al nostre entendre, de l’acord proposat. Un acord on es determinaven quins tipus de dedicació i quines remuneracions tindrien els regidors, però en el qual no es determinava ni el nom, ni el nombre de regidors que estarien en cada tipus de dedicació. Fins ara en cada mandat s'havia fet constar quina era la dedicació en hores per cada regidor de forma nominativa i quina era la remuneració que en percebria. I sorprenentment en aquest mandat han volgut fer servir una altra formula. Una formula menys transparent, que no permetia saber quin era el cost real que hauria de suportar l'ajuntament per a la remuneració dels càrrecs electes.

Però es clar, això no es pot amagar per molt temps, per tant van haver de clarificar aquest aspecte a posteriori. I ho van fer mitjançant un decret d’alcaldia, així no caldria sotmetre-ho a votació. El dia 2 de juliol de 2015 l'Alcaldessa, Sra. Ana Ordóñez, va aprovar un decret en el qual es determinava com seria remunerat cada un dels regidors de l'equip de govern. Un decret que no va ser comunicat al nostre grup, ni per gentilesa, fins al dia de la convocatòria del següent ple, però que no va ser lliurat per saber-ne el contingut, tot i haver estat reclamat amb insistència, fins dos dies abans d'aquest ple, de data 16 de juliol de 2015.

Ara si, amb el contingut d'aquest Decret ja es pot determinar quin serà el cost final i real de l'actual equip de govern, i aquí és on es produeix la sorpresa. En resulta un increment del 38% respecte al mandat anterior !!! El nou equip de govern costarà cada any a les arques municipals de Banyeres 22.550€ mes que l'anterior govern liderat per la Sra. Núria Figueras de CIU. Un import que si l'apliquem als quatre anys d’aquest mandat s'eleva a 90.200 €, i que haurem de pagar tots els banyerencs i banyerenques.

Ara be, s'ha de dir que, tot i aquest increment, resulta que els regidors de l'equip de govern s'han abaixat lleugerament la seva remuneració. Afortunadament, perquè en cas contrari es fa difícil calcular quin hauria estat l'increment de cost per l'erari municipal. I hem dit que se l'han abaixat lleugerament perquè ha estat una rebaixa de poc mes del 5% per als regidors i d'un 10% per a l'alcaldessa.

I això no deixa de sorprendre també, i en especial pel que fa als regidors de BNY-AM, perquè en la seva campanya electoral van prometre als veïns una reducció d'un 20% per destinar-ho a serveis socials. Haurem de confiar que el percentatge que manca fins arribar al promès el cedeixin a títol personal i acabi destinat a aquesta finalitat, si volen complir el que prometen. El temps ho dirà.
Però això no és tot. Aquesta rebaixa de remuneració, no ha vingut sola. I diem que no ha vingut sola perquè també ha anat acompanyada d’una rebaixa de les hores de dedicació. I aquesta si que ha estat mes substancial, per sobre del 30% menys de dedicació que l'equip de govern anterior.

Els components d'aquest govern tripartit hauran d'explicar molt be als banyerencs com ho fan per regular els seus honoraris per servir al poble i que aquest acabi pagant mes del que ja ho feia. De poc serveix que s'abaixin sous o es facin donacions benefiques si el cost que han d'assumir els veïns per remunerar als seus representants en resulta incrementat.

Creiem que els banyerencs que van votar un canvi no es referien precisament a aquest tipus de canvis...

17 de juny del 2015

Govern tripartit d'esquerres a Banyeres

Davant la recent signatura del pacte de govern, per al proper mandat municipal a Banyeres del Penedès, format pels grups municipals de BNY-AM, PSC i ICV i que es va materialitzar en el Ple de constitució del consistori del passat dia 13 de juny, des del nostre grup municipal de CIU només podem felicitar a la nova alcaldessa i al nou equip de govern i desitjar-los molts èxits i encerts en benefici del nostre municipi.

Volem aprofitar, però, per fer una reflexió sobre aquesta aliança política que el Sr. Amadeu Benach Miquel, cap de llista de BNY-AM (grup filial d'Esquerra Republicana de Catalunya), ha configurat per al govern del nostre municipi en els propers anys. Aliança que ha liderat amb tot el dret que li pertoca en ser la llista mes votada a les passades eleccions, i que per tant respectem i entenem que és a ell a qui li correspon formar govern per al proper mandat.

El Sr. Benach és una persona prou coneguda en el nostre municipi per ser un dels principals abanderats de l'Assemblea Nacional de Catalunya en tots els actes de caire independentista que s'han dut a terme ens els darrers anys arreu de Catalunya. I per la qual cosa trobem a faltar aquest esperit de defensa del procés nacional en la seva decisió de formar un pacte tripartit d'esquerres, en lloc de poder formalitzar un pacte nacionalista compromès amb el procés sobiranista com hauria pogut ser. Des del nostre grup vam posar totes les facilitats perquè Banyeres pogués tenir un govern format per dos partits compromesos amb el procés, però no va poder ser, el Sr. Benach va preferir un tripartit d'esquerres, amb dos socis de govern que no comparteixen en absolut aquests anhels sobiranistes per al futur del nostre país.

Quin és el motiu d'aquesta decisió?. Potser per coincidència de programes?. Com explicarà a tots els banyerencs votants del si/si a la consulta popular, i que tant va esperonar, que ara opta per un altre camí?. Potser per poder gaudir de mes anys d'alcaldia?. És el mateix motiu pel qual va desaparèixer l'estelada, que durant tants anys va lluir al balco de casa seva, tan bon punt es va constituir el nou partit?


Totes aquestes preguntes se les estan fent molts veïns del nostre municipi i el Sr. Benach les haurà de respondre en algun moment, però, malgrat la resposta que ara se li pugui donar, serà el propi pas del temps qui en vagi definint les veritables respostes.