1 de desembre del 2016

UN PLE FORÇA ACLARIDOR...

El passat dia 17 de novembre vam assistir a la sessió de Ple Ordinari. Un Ple que es va veure condicionat per la renúncia d'un regidor socialista, actualment a l'oposició. Aquest fet generava un empat entre el nombre de regidors al govern i els de l'oposició. Un empat que es pot resoldre amb el vot de qualitat de l'Alcalde.

I així va ser. El nostre Alcalde va voler aprofitar aquesta circumstància per aprovar una sèrie de punts, fent ús del seu vot de qualitat.

A banda d'aquesta circumstància, no pas insignificant, creiem que cal analitzar algunes actituds que hem pogut veure en l'actual equip de govern, i la persona que el presideix.

En primer lloc hem pogut comprovar la seva voluntat de condicionar, obstaculitzar i limitar la funció de control que tenim el dret i el deure complir els regidors que estem a l'oposició. I diem això no pas de forma gratuïta, si no amb unes evidències prou manifestes. En aquest Ple, l'Alcalde, va incloure tres punts que anaven clarament en aquesta direcció: reduir la freqüència dels plens, reduir el contingut de les actes de ple eliminant els debats i les explicacions de vot, i fixant uns nous requisits a l'hora de poder accedir a la informació dels registres d'entrada i sortida per part dels membres de l'oposició.

Per començar, els plens passen a ser cada tres mesos en lloc de cada dos. Els ha faltat temps per reduir la freqüència dels plens. En lloc de fomentar la participació i buscar punts de consens amb el debat plenari, prefereix limitar-se a complir, en la vessant més restrictiva, el que marca la llei i llestos. Feia molts anys que a Banyeres, altres governs que s'havien titllat d'autoritaris i dictatorials oferien una freqüència bimensual per a les sessions plenàries. I ara, en contra del que va predicant, decideix recular. Ara , això no és el més greu. El que trobem surrealista és l'explicació donada a la junta de portaveus del motiu pel qual modifiquen aquesta freqüència. Una excessiva càrrega de treball per a la transcripció de l'acta de cada ple. Segons ens han informat, transcriure una acta els ocupa 160 hores d'un funcionari, que si les repartim a 37,5 hores setmanals, vol dir que hi ha una persona durant 4 setmanes i mitja picant aquesta acta, és a dir: un mes. Realment pretenen que nosaltres ens ho creiem? Patètic.

En segon lloc es fixa un protocol per establir el contingut de les actes. Tot i que la llei ho permet si es fa una gravació del Ple, no trobem que vagi gaire en pro de la transparència eliminar de l'acta les intervencions de l'oposició. Això comporta que a l'acta escrita no hi figurarà el debat, ni l'explicació de vot, ni els precs ni les preguntes. Per tant les actes transcrites es convertiran només en un document on no hi constaran les intervencions fetes per cap grup de l'oposició. Serà un document on només hi sortiran reflectides les propostes de l'alcalde i únicament els nostres vots com a oposició. En relació amb el punt anterior, podríem dir que si ara ja no tenen tanta feina a picar actes, podrien deixar els plens bimensuals. Això només passa a demostrar que aquesta feina de transcripció no era el veritable motiu. El motiu cert és que d'aquesta manera hauran de sotmetre's a les nostres preguntes menys sovint.

I en tercer lloc, es fixa també un protocol per tal que l'oposició tingui accés a la documentació dels registres, d'una forma ben rudimentària tot i la implantació de la Seu Electrònica de l'Ajuntament. En lloc de facilitar aquesta consulta per mitjans telemàtics, ens obliga a fer-ho de forma presencial per un termini indefinit.

Aquestes tres modificacions en el funcionament municipal i que el Sr. Alcalde ha volgut imposar aprofitant que pot fer ús del seu vot de qualitat, nosaltres entenem que són uns aspectes que en lloc de regular-se mitjançant protocols o imposicions de l'equip de govern haurien d'estar regulats en el Reglament Orgànic Municipal ROM. Un instrument del qual encara no disposem.

A títol d'aclariment, cal saber que el ROM és un reglament de funcionament intern que es treballa conjuntament entre tots els membres de la corporació per tal d'elaborar un instrument que gaudeixi del consens de totes les forces polítiques que tenen representació municipal. En l'inici de la seva tramitació, al mandat anterior, es van començar a treballar i es van consensuar alguns articles d'aquest reglament entre tots els partits. Però aquesta tramitació es va interrompre en el període electoral. I no s'ha tornat a reprendre després del canvi de govern.

Ara , el que  que ha fet el Sr. Alcalde és, de forma unilateral, començar a fixar protocols i modificacions de funcionament per aclarir els temes que li interessen, i sobretot a la seva conveniència, sense cap mena de consens ni participació. Per tant, hi trobem molt escaient, en aquest cas la dita que diu: "dime de lo que presumes y te diré de lo que careces". Ni transparència ni participació.

Canviant de tema, però sense sortir del contingut del Ple, no podem deixar de banda l'últim punt de l'ordre del dia. Les torres elèctriques que travessaran el nostre terme i a més ho faran enganxades a Saifores. El nostre Sr. Alcalde va voler portar al Ple aquest punt, encara no sabem ben  el perquè. Tot i que es pot fàcilment intuir. Va sotmetre a votació tres preguntes tan absurdes com irrellevants. En primer lloc va preguntar si el Ple considerava que ell havia de signar les actes d'expropiació per a les torres d'aquesta línia, tant les dels privats, com les de l'ajuntament. I en segon lloc si calia demanar esmenes "formals" en el projecte. És prou evident que el Sr. Alcalde ha de signar els documents d'expropiació, hi  l'obligació legal. Així com també  l'obligació de reclamar esmenar les deficiències i incorreccions que hi hagi al projecte. Per tant, és prou obvi, que aquest punt era perfectament prescindible. I la pregunta que cal fer-se és: perquè s'incorpora al Ple un punt sense cap transcendència real sobre un tema tan important?.

Les respostes que podem donar a aquesta pregunta són dues: Intentar forçar en públic un posicionament del nostre grup favorable a la seva proposta. I intentar escenificar, de cara a la galeria, que està fent una defensa mediambiental del nostre territori. Doncs si volia saber el nostre posicionament, només l'havia de preguntar i no calia presentar punts inútils al Ple. Nosaltres som partidaris de què es cobreixin totes les necessitats de subministrament elèctric però no a qualsevol preu. No hem canviat mai el nostre posicionament, línia elèctrica si, aèria no.

El que és realment contradictori és el seu de posicionament. Durant gairebé un any i mig no ha fet res evitar que aquesta línia fos aèria i ara presenta aquesta proposta esperpèntica que a ulls de molts podria semblar que està fent una defensa aferrissada dels interessos del territori, quan l'únic que fa és demorar alguns dies la implantació d'aquesta línia.

Potser és perquè ara ja no hi ha res a fer i aprofita aquest fet per dedicar-se a fer això que està tan de moda ara i que se'n diu "postureo"? Realment ara ja potser ben poca cosa es pot fer al respecte. Com se'ns va informar, a la Junta de Portaveus, el termini per poder impugnar el Pla Especial tramitat ja s'ha exhaurit. I ara ja potser només queda el dret de "pataleta" que es diu vulgarment. Aquest Pla Especial es va aprovar definitivament el 30 de juliol de 2015, contemplant l'estesa aèria de la pràctica totalitat del traçat que transcorre pel nostre municipi. I és més, en data 1 de desembre de 2015, els tècnics municipals van informar favorablement el projecte i l'equip de govern es va fer seu aquest informe i així ho va traslladar. Per tant, les actuacions fetes per aquest govern fins ara, han estat passives o potser fins i tot permissives. No s'ha fet cap actuació per impedir que aquesta línia fos aèria. I n'hi havia alguna... com per exemple recórrer per la via contenciosa el Pla Especial. Altra discussió és si hauria fructificat o no. Difícilment ho sabrem. Aquest govern que presideix el Sr. Benach ha permès que una gran companyia elèctrica ens trinxi un cop mes el nostre terme.

Per tant, davant d'aquestes actituds, ens sobren motius per poder qualificar el tarannà de l'Alcalde i el seu govern de ser poc transparents i gens participatius.